loading...
بهترین وکیل طلاق و مهریه در مشهد
وکیل مشهد بازدید : 559 یکشنبه 19 تیر 1390 نظرات (0)

اختلالات جنسی کشور و جهان به روایت آمار

طبق مطالعه اخير محققان هاروارد، شايع‌ترين اختلالات جنسي زنان آمريکايي عبارتند از: اشکال در ميل جنسي (39 درصد)، اختلال در مرحله انگيختگي (26 درصد) و اختلال در رسيدن به ارگاسم يا رضايت کامل (21 درصد) - دکتر فرنوش صفوي‌فر
اختلالات جنسي به روايت آمار


همه جا نهادي با عنوان خانواده مقدس شمرده مي‌شود حتي اگر ظاهرا چندان پايبندي‌اي به آن ديده نشود. به همين دليل، مشکلاتي که بر سر راه پايداري و دوام خانواده‌ها شناسايي مي‌شود، هميشه مورد توجه و حساسيت صاحب‌نظران و کارشناسان سلامت بوده است. اختلالات جنسي و انواع و اقسام آن، از جمله خطرهايي است که مي‌تواند تهديدي براي يک خانواده سالم و موفق به حساب آيد. پژوهش‌هايي که به تازگي در اين مورد انجام شده، نشان مي‌دهد که در کشوري مثل آمريکا، نزديک به 40 درصد زنان، گونه‌اي از اختلالات جنسي را در زندگي مشترک‌شان تجربه مي‌کنند. اين در حالي است که به دليل نبود کلينيک‌هاي معتبر سلامت جنسي در ايران، آمار دقيق و قابل‌ اتکايي در اين زمينه وجود ندارد...

در مطالعه جديدي که نتايج آن به صورت خبر در خبرگزاري‌هاي مختلف آمده، مشخص شده است که 40 درصد زنان بالاتر از 18 سال آمريکايي مشکلات جنسي دارند و البته در همين تحقيق معلوم شده که اين مشکلات، تنها باعث اضطراب و نگراني 12 درصد زنان اين کشور شده است.

نتايج اين مطالعه، در شماره نوامبر نشريه بيماري‌هاي زنان و زايمان آمريکا چاپ شده و تاييدي بر شيوع قابل‌توجه اختلالات جنسي در همه‌جاي دنيا است. نکته جالب اينکه از بين زنان مورد مطالعه، مسن‌ترها بيشتر با اختلالات خود يا همسرشان درگير بودند‌ اما کمتر به خاطر آن نگران بودند. در حالي که شيوع اين اختلالات در بين زنان جوان‌ کمتر ولي نگراني بابت اين موضوع در بين آنها بيشتر بود.


ريشه جسمي اختلال جنسي

کارشناسان مجري اين مطالعه،‌ در دانشگاه هاروارد، حدس مي‌زنند از آنجا که بيشتر مشکلات جنسي در سنين بالاتر، هم در خانم‌ها و هم در آقايان، به علت يک بيماري جسمي زمينه‌اي،‌ رخ مي‌دهد، اين اختلالات کمتر باعث نگراني خانم‌هاي مسن‌تر مي‌شود. تحقيقات متعدد نشان داده ديابت شيرين، فشارخون بالا و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي نيز مي‌توانند عملکرد جنسي آقايان را تحت تاثير قرار دهند؛ بيماري‌هايي که شيوع زيادي در جوامع صنعتي و روبه‌صنعتي امروز ما دارند. البته در اين مطالعه به نقش اين عوامل در بروز اختلالات جنسي توجهي نشده است. جالب اينکه هم در زنان مسن و هم در زنان جوان‌تر، افسردگي باعث مي‌شود مشکل، فرد را بيش از حالت عادي درگير کرده و باعث پريشان‌خاطري او شود.


آمار تکان‌دهنده است

حتي اگر فقط همين 12 درصد از زنان آمريکايي را نيازمند درمان بدانيم و اگر فرض کنيم آمار اختلالات جنسي در بين زنان ايراني نيز همين مقدار است، بايد به جرات گفت که آمار، آمار تکان‌دهنده‌اي است. به ويژه که باز به ياد آوريم که اين اختلالات، سلامت و بنيان خانواده، يعني اصلي‌ترين رکن جامعه را نشانه گرفته‌اند. در اين آمار، به ميزان شيوع انواع و اقسام اختلالات جنسي هم توجه شده است. شايع‌ترين اختلالات مشخص‌شده در اين مطالعه، به ترتيب، اشکال در ميل جنسي خانم‌ها، با 39 درصد شيوع، اختلال در مرحله انگيختگي، با 26 درصد شيوع و اختلال در رسيدن به ارگاسم يا رضايت کامل، با 21 درصد شيوع بوده‌اند. اما اين اختلالات، تنها مواردي نيستند که ممکن است خانواده‌ها را درگير خود کنند.


انواع مشکلات جنسي

مشکلات جنسي طيف وسيعي از اختلالات را تشکيل مي‌دهند. اختلال در هويت جنسي، اختلال در عملکرد فيزيولوژيک يا رواني و اختلال در ارضاي جنسي، 3 دسته عمده اين اختلالات به شمار مي‌روند. هر کدام از اين 3 دسته‌ نيز خود شامل انواع اختلالات گوناگون است که طرح همه آنها در اين مختصر نمي‌گنجد اما در دسته اختلالات مربوط به عملکرد، اختلالاتي مانند اشکال در ميل جنسي، اشکال در تهييج، اشکال در انزال و اشکال در فرونشيني، ديده مي‌شود. به‌طور کلي، در خانم‌ها، کاهش ميل جنسي، شايع‌ترين اختلال در عملکرد جنسي محسوب مي‌شود و در آقايان، ناتواني جنسي مقام اول را دارد و انزال زودرس، بعد از آن قرار مي‌گيرد. (البته آمارها در زمينه انزال زودرس تفاوت‌هايي دارد که به اختلاف در تعريف آن مربوط مي‌شود.) اما در زنان موضوع فرق مي‌کند و اگر بخواهيم کل اختلالات را، چه در حيطه جسمي و بدني و چه در حوزه روان‌پزشکي و روان‌شناختي بررسي کنيم، شامل اين موارد هستند: اختلال در ميل جنسي (بيشتر به صورت کم‌کاري يا بيزاري جنسي)، اختلال در انگيختگي، اختلال در رسيدن به مرحله اوج لذت و درد ناشي از رابطه زناشويي که خود دو نوع ديسپارونيا و واژينيسموس را شامل مي‌شود.


کلينيک‌هاي سلامت جنسي

اختلالات جنسي، نتيجه در کنار هم قرار گرفتن شرايط روحي و جسمي مرد و زن هستند. اين شرايط در تاثير متقابل با يکديگرند که با گذشت زمان بر شدت آنها افزوده مي‌شود. از اين رو کارشناسان تاکيد دارند افرادي به رسيدگي و درمان اين اختلالات در خانواده‌ها بپردازند که ‌به صورت تيمي، متشکل از رشته‌هاي تخصصي گوناگون، روان‌پزشکي و روان‌شناسي، زنان، اورولوژي و... باشند و ثانيا فعاليت آنها در مراکز شناخته‌شده و با نظارت‌هاي جدي صورت گيرد. لازم به توضيح است که بيش از پنج سال است که پيش‌نويس آيين‌نامه چنين مراکزي به صورت اوليه تدوين شده و به وزارت بهداشت تقديم شده اما متاسفانه اين آيين‌نامه کماکان بين اتاق‌هاي مختلف در حال گردش است و مردم هم بين متخصصين رشته‌هاي مختلف که شايد اطلاعات درست و دقيقي از مسايل جنسي نداشته‌اند، سرگردان بين داروهاي ناشناخته، تبليغات افراد سودجو، ماهواره‌ها و نهايتا بين پريشاني، سردرگمي و بي‌پناهي... که متاسفانه گاه طلاق، آخرين راه‌حل براي خروج از اين بن‌بست جهنمي براي خانواده‌ها به حساب مي‌آيد. هفته‌نامه سلامت در انتظار آشنايي با آخرين برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي توسعه کلينيک‌هاي تخصصي سلامت جنسي است.

آمار اختلالات جنسي در کشور

متاسفانه نبود آمار صحيح و رسمي و دقيق از بيماري‌ها، مشکلي است که در کشور ما وجود دارد اما اين مشکل، در مورد اختلالات جنسي به شکل جدي‌تري خود را نشان مي‌دهد و نه‌ تنها باعث مي‌شود آمار اين اختلالات مخفي بماند بلکه سبب مي‌شود خانواده‌هاي درگير با اين مشکلات، سرگردان شوند يا به راه‌حل‌هاي خطرناکي که دوستان و آشنايان برايشان تجويز مي‌کنند، روي آورند يا به مراکز و افراد غيرمعتبر يا کم‌اطلاع رجوع کنند يا اينکه چاره و پاسخ غرايز خود را در جايي غير از خانواده جستجو کنند که همه اين روش‌ها، غيراصولي و تهديدکننده بنيان خانواده در جامعه است. البته در کشور ما هم مطالعات محدود و پراکنده ميداني در رابطه با شيوع اختلالات جنسي گوناگون انجام شده است. به‌عنوان مثال، يکي از اين مطالعات، در کلينيک سلامت خانواده دانشگاه شاهد، انجام شده است. در اين مطالعه مشخص شده که ميزان شيوع ناتواني جنسي در آقايان مراجعه‌کننده به اين کلينيک در يک دوره 9 ماهه، 31 درصد بوده که بالاترين شيوع اختلالات را در بين آقايان داشته است. در مرحله بعد، در بين آقايان، اختلال در انزال وجود داشته که 3/11 درصد اين خانواده‌ها را درگير خود کرده است. در خانم‌ها، اختلال در رسيدن به اوج لذت، شايع‌ترين مشکل به حساب مي‌آمده است که 6/22 درصد موارد را به خود اختصاص داده است. دومين مشکل شايع در بين خانم‌هاي مراجعه‌کننده به اين کلينيک، در اين دوره زماني خاص، مربوط به درد ناشي از رابطه زناشويي بوده است که در 5/8 درصد موارد شناسايي شده است. مطالعات پراکنده و محدود ديگري که در اين رابطه انجام شده، نشان مي‌دهد که در مناطق مختلف،10 تا 40 درصد در زنان ايراني، با مشکلات جنسي دست به گريبان‌اند که مي‌توان گفت آمار بسيار در خور تاملي است و توجهي جدي را مي‌طلبد.

بهترین وکیل مشهد | 09156948002

سایت وکیل مشهد کلیک کنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خوش آمدید نظر فراموش نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18123
  • کل نظرات : 199
  • افراد آنلاین : 173
  • تعداد اعضا : 452
  • آی پی امروز : 2181
  • آی پی دیروز : 1439
  • بازدید امروز : 16,117
  • باردید دیروز : 15,538
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 244,462
  • بازدید ماه : 31,655
  • بازدید سال : 1,020,521
  • بازدید کلی : 32,873,725
  • کدهای اختصاصی

    X تماس با وکیل